Udržet si zákazníka i pro budoucí nákupy pomáhá podle nejvíce online obchodníků kvalitní zákaznický servis včetně reklamací.
Po výrazném růstu, který poháněla pandemie, se slovenské e-shopy vracejí do „normálu“ a jejich očekávání ohledně meziročního růstu tržeb jsou spíše konzervativní.
Vyplývá to z průzkumu E-shop Barometr, který každoročně pořádá poradenská společnost KPMG ve spolupráci s agenturou ui42. Letos se do něj zapojilo 55 respondentů z řad zástupců slovenských online obchodů různé velikosti a zaměření.
Skoro polovina očekává nižší tržby
Až 45 procent oslovených e-shopů si myslí, že jejich tržby během vánoční sezóny budou spíše nižší než před rokem. Konkrétně s poklesem na úrovni 31 až 50 procent počítá 18 procent e-shopů. Nárůst tržeb předpokládá 34 procent respondentů a téměř čtvrtina neočekává žádnou změnu.
Z hlediska výše průměrného nákupu si jen 55 procent účastníků průzkumu myslí, že jeho výše v předvánočním období poroste. Zbytek očekává spíše pokles. Před rokem předvídalo nárůst 90 procent dotázaných.
V meziročním srovnání vidí e-shopy dopad vojenského konfliktu na Ukrajině, růst inflace a cen energií na jejich tržby následovně:
výrazný pokles: 29 % respondentů
mírný pokles: 24 %
srovnatelný stav: 36 %
nárůst: 11 %
Dodejme, že loni celkové tržby e-shopů na Slovensku dosáhly 2,08 miliardy eur, ukázaly analýzy porovnávače cen Heuréka.
Podívejte se na grafu, jakým konkrétním výzvám čelily slovenské e-shopy v uplynulých měsících:
Přehodnocují obchodní strategie
I v aktuální situaci však podnikají slovenské e-shopy podle Ivany Mazánikové z KPMG aktivní kroky ke snížení potenciálních negativních dopadů. „Přehodnocují obchodní strategie s cílem vytvořit udržitelný model a zkvalitnit zákaznický servis,“ hodnotí.
Průzkum konkrétně ukázal, že e-shopy v roce 2022 investovaly nejčastěji takto:
propagace: 80 % respondentů
funkcionality e-shopu: 56 %
lidské zdroje: 47 %
design a sklady: 29 %
kamenný obchod: 25 %
uživatelská zkušenost (UX): 15 %
zákaznická zkušenost (CX): 7 %
Před rokem více než tři čtvrtiny zúčastněných odpověděly, že peníze směřovaly hlavně do zkvalitnění funkcionalit e-shopu.
Tři čtvrtiny e-shopů momentálně považují kvalitní zákaznický servis včetně reklamací za nejdůležitější faktor, který pomáhá udržet si zákazníka a motivovat jej k opakovanému nákupu. Méně e-shopů se shodlo na designu e-shopu a jeho přehlednosti (69%) či možnosti výběru ze širšího sortimentu (53%). Bonusy a slevy pro stálé zákazníky hrají roli podle 42 procent e-shopů a nižší ceny jmenovalo 24 procent online obchodníků.
Reálný plán expanze do zahraničí má jen čtvrtina
Kromě toho stále více slovenských e-shopů vidí příležitosti k růstu i na zahraničních trzích. Aktuálně jich jen na Slovensku působí 51 procent, ukázal průzkum.
Rozšířit své podnikání do ciziny plánuje nebo zvažuje 56 procent oslovených obchodníků. Konkrétní plány má však jen 29 procent respondentů.
Fúzi nebo konsolidaci by k dosažení rychlejšího růstu preferovalo 20 procent e-shopů a získání investora k zajištění interní expanze nebo optimalizace operativy 14 procent internetových prodejců. Koupi lokálního nebo zahraničního e-shopu za prioritu vybralo 12 procent respondentů. V sumáru by 57 procent obchodníků vůbec nezvažovalo strategii fúze nebo akvizice.